Mini svatba - Timeline a Checklist
- necasovasarka
- 12. 5.
- Minut čtení: 5
Chcete malinkou svatbu, ale přece jen nechcete na něco zapomenout? Připravili jsme pro vás seznam must have pro váš den D. Kromě souhrnu s komentářem tady najdete i checklist, abyste na něco nezapomněli.
Běžně bereme malinkou svatbu do 40 lidí - je to sice hodně pocitové, protože nejmenší svatba, kterou můžete v Česku uspořádat je o 4 lidech: snoubenci a jejich 2 svědci, přidejte rodiče, alespoň dvoje (ideálně samozřejmě čtvery) prarodiče, partnery od svědků (případně jejich děti) a jste rázem na 20 lidech, a to máte jen ty nejbližší.
S pár kamarády ženicha, kamarádkami nevěsty, jejich partnery jste bum bác na 30 - 40 hostech. A to i tak musíte spoustu lidí, kteří vás na první dobrou napadnou, škrtnout.
Druhy
Malé svatby můžete ještě dál rozdělit - na klasickou menší svatbu. Výhodou je, že se dá uspořádat kdekoliv a relativně kdykoliv. Ideální je tak na svatby mimo hlavní sezonu, třeba na horách nebo doma na zahradě.
Svatba na zahradě
V rodinném kruhu, intimní, osobní. Můžete si dovolit využít čas na opravdové vyznání v podobě slibů. Skvělé jsou třeba podvečerní obřady, kdy si dáte pohodový oběd s rodinou, potom připraví vaši nejbližší obřad, vy (ženich a nevěsta) se převléknete a své "Ano" si řeknete při západu sluníčka.
Elopment
Úplně nejzákladnější svatbu můžete podniknout ve 4 lidech. A právě pro takové typy svateb se hodí elopment - tajná svatba většinou v podobě úniku někam pryč. Může to být svatba na pláži nebo třeba v New Yorku na mrakodrapu. Může to být ale klidně jen intimní svatba na matrice v zimě - když potřebujete "podepsat manželskou smlouvu" třeba kvůli očekávání miminka. A párty s kamarády si pošetříte na letní večery na nějakou grilovačku. Můžete jim tam potom promítnout fotky nebo i video ze svatby.
Jen zvažte, jestli vám to třeba rodiče nebudou mít za zlý.
Výhody
Ušetříte peníze - můžete je využít jinak / jinde
Ušetříte čas při plánování - rezervace ubytování, dopravy, meníčka, odpovídání na otázky hostů, rozvoz pozvánek,...
Strávíte s nejbližšími víc kvalitního času - stihnete si popovídat
Větší flexibilita v přípravách - můžete si vybrat jakékoliv místo, nemáte podmínku, že se musí na oběd vejít 80 - 100 - 150 hostů
Udržíte přitom všechny tradice a zvyky jako proslovy, přípitky, svatební dort a další
Svatba narychlo? Ideální řešení
Co musí vaše svatba splňovat
Oddávající + matrika (civilní obřad musíte řešit s matrikou, církevní záleží na oddávajícím)
Svatební místo - povolení se vzít na louce nebo jinde. Domluvit se s oddávajícími, že v daný termín mohou na dané místo dorazit. Často se to pojí s příplatky za obřad na neoficiálním místě.
2 svědky
Prsteny - nikde jsme to nedohledali, ale už se nám stalo, že snoubenci zapomněli doma krabičku s prsteny. A oddávající nechtěl bez prstýnků obřad zahájit.
Kontrolu občanek, jejich znehodnocení, pokud měníte údaje na nich.
Co je dobré rozhodnout a vyřešit
Termín
Větší variabilita termínů s sebou přináší i svatby mimo hlavní sezonu. V zimě, v týdnu nebo třeba vícedenní přespávačka.
Datum je prostě zásadní - odvíjí se od něj všechno - rezervace místa a oddávajících, dostupnost dodavatelů i sezónnost květin, atd. Zároveň vám dá termín svatby i rámec, do kdy musíte všechno stihnout.
Místo
Rozhodněte se, kde bude obřad a následná párty. Menší svatby dovolují zajímavější prostory - průmyslové prostory, muzea a galerie, lesní paloučky, vlastní zahrady.
Je třeba si místo na daný termín rezervovat, podepsat ideálně smlouvu a často taky zaplatit zálohu.
Občerstvení
I pokud chcete dělat zahradní párty pro 20 lidí, je potřeba zajistit občerstvení.
Pití i jídlo, alko + nealko, sladké + slané.
Co se bude podávat? Kolik bude hostů? Bude oběd (polévka a svíčková, jiné jídlo?) nebo až večeře? Bude raut? Budete brát ohledy na případné alergiky, stravovací režimy hostů?
Bude občerstvení před obřadem?
S tím se pojí i místo na a jeho výzdoba. Bude potřeba zajistit prostory a domluvit se s pronajímateli. Nebo si můžete zajistit externí catering. No a pokud pořádáte svatbu "doma", budete si muset půjčit stoly, židle, nádobí, skleničky, příbory, prostě všechno, co standardně řeší catering.
Svatební dort? Můžete vybrat hotový, nebo ho zadat cukrářkám. Učiňte tak ale aspoň měsíc dopředu, obzvlášť v sezoně svateb, narozeninových párty a letních akcí nemusí mít cukrářky prostor.
Výzdoba
Bude místo nějak vyzdobené? I pokud chcete zahradní párty, je přece jen fajn zařídit nějaké ubrusy, balonky, pom-pomy, stuhy nebo květinové dekorace.
Nezapomeňte i třeba na vázičky na květiny nebo mísy a talíře pro sladké dobroty.
Květiny - maminky a babičky si na ně potrpí a co si budem, na slavnostní tabuli do váziček patří. I kdyby jedna růžička s trochou nevěstina závoje, nebo luční kvítí natrhané ráno na louce.
Budete mít myrty nebo vývazky?
Foto a video
I na malou intimní svatbu je dobré mít památku. Nebo možná právě proto, že menší svatby bývají plné vyznání a osobních momentů, minima shonu a více opravdových emocí, je dobré si tyhle vzpomínky uchovat.
Často je vlastně jedna z mála příležitostí, kdy se s nejbližšími sejdete pohromadě jako jedna velká rodina (dvě doteď samostatné rodiny se často potkávají poprvé).
Můžete to pojmout jako vaše párové osobní foto / video nebo jako reportáž z rodinné oslavy. Můžete si s videem víc vyhrát, protože je víc času. Prostě i tady máte víc možností a prostor pro kreativitu.
Zároveň všem, kdo na svatbě nebyli, ji aspoň budete moct ukázat :)
Oblečení
Co si budem, i na malé svatbě je třeba nějak vypadat. Svatební šaty nebo jednoduchý oblek (kalhoty a košile) můžete v rámci ušetření nákladů pořídit z druhé ruky. Mějte ale na paměti, že vybírání po bazarech stojí často mnohem víc času, protože nemáte takový výběr velikostí a stylů.
Účes a make-up: rozmyslete si, jestli se svěříte profesionálům, kamarádkám, nebo to zvládnete sami.
Budete se po obřadu převlékat? Do čeho?
Hudba / Zábava
Bude vám hrát kapela, DJ nebo si budete pouštět hudbu sami? Minimálně k obřadu to něco chce - zajistěte si proto třeba domácí reprák s telefonem a někoho, kdo vám hudbu pustí. Pokud si budete pouštět hudbu na párty sami - nejlíp si nachystejte nějaký playlist na Spotify (máme na blogu spoustu inspirace), ať nevaříte z vody.
Bude mít někdo proslov? Často se to očekává od rodičů nebo svědků - rozhodně je fajn je mít na takovou situaci připravené.
Seznam hostů / Pozvánky
Nezapomeňte vybrané hosty pozvat :) Můžete jim zavolat, udělat si jednoduchý svatební web, pozvánku - ale nejlepší je, pozvat je osobně. Obzvlášť, pokud jich budete mít jen pár a celé to bude osobní. Připravte si odpovědi na otázky - jsou zvaní i partneři, děti? Jaké čekáte dárky? Jaký je dresscode pro hosty?
Doprava / Ubytování
Budete řešit dopravu pro hosty? Budete zajišťovat ubytování? Budou si ho hradit hosté sami? Pro kamarády je v pohodě, když budou stanovat na vaší zahradě, ale babičce s dědečkem přece jen zajistěte nějakou tu postel. Je fajn, když i v případě stanovačky myslíte na večerní / ranní hygienu hostů, dostatek toalet a případně i na snídani druhý den.
Něco navíc
Intimní a osobní svatby dávají prostor i většímu důrazu na osobní prožitek. Do svatby tak můžete zapojit vlastně všechny hosty. Hodí se to při vícedenní svatbě nebo večerních obřadech. Pánové připraví stoly a židle, dámy nachystají výzdobu a pohoštění, všichni vytvoří tu pravou nezapomenutelnou atmosféru.
Je fajn jim potom za to poděkovat osobním dárkem. Víc v článku o osobních dárcích pro hosty.
Comments